Home
Tweet Home English Workshops
Teksten/ Artikelen
Contact Naud van der Ven NB: zijn de teksten niet netjes leesbaar? Probeer een ander merk browser, bijvoorbeeld Firefox. |
Samenvatting van ‘Schaamte en verandering’
Veel veranderproblematiek
in organisaties is terug te voeren op de factor mens in
organisaties. Vroeger was daarbij het probleem dat de
mens louter als verlengstuk van de techniek werd gezien,
als ‘een paar handen’ (Henri Ford). Tegenwoordig weten
we dat een mens serieus genomen wil worden en dan over
het algemeen beter presteert. Maar als je omwille van
resultaatverbetering inzet op zinbeleving van de
medewerker, neem je hem dan wel serieus? Of wordt hij,
weliswaar op een subtiele manier, opnieuw ingelijfd in
andermans doelstellingen? Het cynisme over hoe het
toegaat in organisaties, ondanks uitgebreid Human
Resource Management, en het hoge percentage mislukkende
verandertrajecten duiden op de noodzaak om de mens in
organisaties en zijn weerstand nader te onderzoeken.
Dit
proefschrift grijpt daarvoor terug op de filosofie van
Emmanuel Levinas, en wel op zijn behandeling van het
thema rationaliteit. Het rationele denken heeft volgens
hem de verdienste de wereld te verhelderen en
beheersbaar te maken. Maar tegelijkertijd heeft het de
kwalijke eigenschap om dingen en mensen van hun
eigenheid te beroven en in te voegen in een
gelijkgeschakelde rationele orde. Illusoir, maar daarom
niet minder klemmend. Het totalitaire karakter van de
rationaliteit kan weerstand en verdriet oproepen bij
mensen die door dat denken ingelijfd worden. Dit kan
leiden tot een schaamtevolle confrontatie waarbij de
denker geconfronteerd wordt met de weerstand van zijn
slachtoffer en zichzelf en zijn denken ter discussie
gesteld ziet. Langs die weg kan het denken tot
zelfkritiek gebracht worden en tot herziening van
standpunten. Wat Levinas
aldus beschrijft voor het rationele denken vertoont
gelijkenis met wat managers in organisaties doen. Zij
maken de zaak beheersbaar, maar creëren met hun
planningen en schema´s ook een totalitair keurslijf. Die
gelijkenis impliceert dat de reacties op de
imperialistische rationaliteit die Levinas beschrijft
moeten zijn terug te vinden in organisaties. Valt daar
het soort weerstand en verdriet te signaleren waar
Levinas het over heeft? Leidt dat tot confrontaties
tussen managers en de medewerkers die geacht worden in
hun schema´s mee te lopen? Voelen managers daarbij
schaamte? En zetten die schaamtevolle confrontaties
vervolgens aan tot zelf-reflectie en verandering? Literatuuronderzoek wijst
uit dat de genoemde elementen gedeeltelijk zijn aan te
treffen in de organisatiekundige literatuur.
Interviews met managers laten zien dat de
gedachtenlijn van Levinas ook in zijn geheel binnen
organisaties is terug te vinden. Daarbij komt
tegelijkertijd aan het licht dat bewustwording van de
elementen van die gedachtenlijn - inlijvende
rationaliteit, weerstand daartegen, schaamte daarover
en een nieuw begin - weerbarstig is. De bijbehorende
ervaringen worden snel vergeten en zijn soms moeilijk
op te diepen. Vertaling van Levinas´ denken over deze
zaken naar de organisatiekunde kan helpen om ze ook in
organisaties makkelijker te kunnen signaleren.
|