Manager isoleert
zichzelf met rationaliteit
(Interview door Tim
Houwen, gepubliceerd in Trouw / de Verdieping /
16-11-2006)
Zeventig procent
van alle organisatieveranderingen mislukt. Uit
de ideeën van Levinas is af te leiden hoe dit
komt, stelt filosoof Naud van der Ven.
Hoeveel managers zouden Levinas gelezen hebben?
Honderd? Duizend? In ieder geval niet veel. In
zijn proefschrift ’Schaamte en verandering’
beweert Naud van der Ven dat de Franse filosoof
Emmanuel Levinas (1906-1995) helpt bij het
begrijpen van veranderingsprocessen in
organisaties.
Wat heeft
Levinas te zoeken in organisaties?
„In organisaties en in managementliteratuur
staat rationaliteit - het gebruik van het
redeneervermogen van de mens - hoog in aanzien.
De manager staat daarbij symbool voor de denker
binnen een organisatie.
Levinas ziet rationaliteit als een dominant
kenmerk van de westerse filosofie. Het rationele
denken verheldert de wereld en maakt die
beheersbaar. Maar de westerse filosofische
traditie heeft ook de neiging om zich de wereld
toe te eigenen via begrip en kennis.”
Op welke wijze
vertaalt u deze begrippen naar organisaties?
„In organisaties rolt de manager de
rationaliteit, die hij in zijn plannen ontvouwt,
over zijn medewerkers uit. Hij denkt voor
anderen die daar in mee moeten gaan en sluit
daarbij mensen uit. Hij berooft mensen van hun
eigenheid en voegt ze in in een gelijkgeschakelde
rationele orde. Dat roept weerstand en verdriet op
bij ´de ander´die door dat denken wordt
ingelijfd."
Waar leidt die
weerstand toe?
De
denker, manager, ziet zijn plannen door ’de ander’
ter discussie gesteld en wordt teruggefloten. Deze
weerstand brengt de manager in existentiële
verlegenheid: hij wordt in zijn uitoefening van de
rationaliteit beschaamd. Door deze ’schaamtevolle
confrontatie’ kan het denken tot zelfkritiek
gebracht worden en leiden tot herziening van
standpunten. Het reflectieve moment leidt dan tot
een nieuwe, betere rationaliteit.”
Voelen managers
deze vorm van schaamte die u hier beschrijft?
„Ik heb vijfentwintig interviews afgenomen en in
iets minder dan de helft van de gevallen herkenden
managers zich hierin.”
Heeft u zelf
zo’n schaamtevolle situatie meegemaakt?
„Ja, nota bene bij mijn eigen onderzoek.
Bij een van de interviews vroeg ik mijn
gesprekspartner of hij die raadselachtige vormen
van schaamte herkende. Hij kwam zelf met
verschillende voorbeelden, maar niet die vorm van
schaamte waar ik naar op zoek was. Nadat ik een
uur had aangedrongen op die bepaalde vorm van
schaamte zei hij: ’Datgene waar jij naar op zoek
bent in mijn verleden, is dat niet precies wat jij
op dit moment in gesprek met mij aan het
praktiseren bent? Je hebt je schema’s in je hoofd,
je weet precies wat je zoekt.’ Hij was gelukkig
niet gekwetst, maar mijn schaamte was niet ver
weg.”
Is de
hiërarchische verhouding tussen baas en
medewerker niet gewoon het probleem?
„Ja en nee. Ik ga ervan uit dat de manager iets
goeds op het oog heeft voor alle betrokkenen. Hij
gelooft in zijn rationaliteit en hiërarchie speelt
hierbij geen rol. In een aantal gevallen is de
manager door de confrontatie lamgeslagen en voelt
hij zich onmachtig, hoewel hij formeel, juridisch
en fysiek geen bevoegdheden verliest.
Het feit dat de medewerker figureert in een door
de manager gedefinieerde wereld leidt tot
verdriet. Dit staat los van de hiërarchische
verhouding.
Het is zonder meer waar dat het verdriet versterkt
wordt wanneer de denker een hogere positie heeft.
Dan versterkt de hiërarchie het machtselement dat
al in het gelijkschakelende karakter van het
denken zelf besloten ligt.”
Is
irrationaliteit niet het grote probleem in
organisaties?
„Dat zou je inderdaad denken. Maar veel
organisatieveranderingen mislukken, terwijl er
toch goed over nagedacht is. Daar kan, zo zegt
Levinas, iets anders dan rationaliteit uitkomst
bieden. Voor Levinas is dat de ander. Die kun je
misschien irrationeel noemen. In ieder geval is
het iets anders dan rationaliteit, maar iets dat
wel tegelijkertijd de oorsprong vormt van (nieuwe)
rationaliteit.”
Zou het helpen
als je mensen meer inspraak geeft?
„Meer inspraak is zeker niet slecht, maar is niet
de oplossing, omdat het opnieuw rationaliteit is.
Dat jij mensen er meer bij wilt betrekken, is jóuw
plan. Door deze nieuwe rationaliteit kan het
verdriet bij de ander opnieuw optreden.
Rationaliteit heeft ook altijd iets misleidends:
het is jouw eigen betekenisgeving die tot iets
universeels gemaakt wordt.”
Je ontsnapt dus
nooit aan dit mechanisme. Want als je iets wil
verbeteren ga je erover nadenken.
„Precies, dit listige mechanisme gaat eindeloos
door. De illustratie op de kaft van het boek geeft
het probleem waar veel managers mee worstelen
treffend weer. Terwijl Levinas de lezer aankijkt,
tuurt de manager door het glas naar de
buitenwereld die binnen zijn bereik lijkt te
liggen. Maar het glazen plafond verhindert hem
zich die buitenwereld toe te eigenen.
Het glazen plafond is de metafoor die de onmacht
van de manager symboliseert. Het plafond
verhindert dat de veranderingsgezinde manager met
zijn goede bedoelingen de gewenste resultaten
behaalt.”
Een sombere
gedachte.
„Nee, juist niet. Ik ben inderdaad geen managementgoeroe
die een allesomvattende oplossing voor problemen
in organisaties beweert te hebben gevonden, maar
ik wil een specifiek probleem blootleggen. Met
behulp van Levinas wil ik een taal aanbieden om
met de pijnlijke ervaringen waar managers mee
worden geconfronteerd, om te kunnen gaan.
Bovendien wijst Levinas op een positieve
doorbraak: het reflectieve moment leidt tot een
betere rationaliteit. Vertaald naar organisaties:
het nieuwe plan van de manager wint aan kwaliteit.
Ik verzet me tegen al te veel somberheid of
cynisme.”
Naud van der
Ven: Schaamte en verandering. Denken over
organisatieverandering in het licht van de
filosofie van Emmanuel Levinas. Uitgeverij
Klement, Kampen, ISBN 9077070958, 272 blz.,
24,95 euro.