Home
Home
English
Workshops
Teksten/
Artikelen
Contact
Naud van der Ven
|
Recensie van Ik mag er zijn! Leven in de tuin van
Eden
door Simon A. Cohen
2025, Rotterdam: Simon A.
Cohen Management B.V.
(Recensie
door Naud van der Ven in De
Vrijdagavond)
Een
uitroepteken in de titel en uitspraken als: “We hebben
altijd een keuze: we kunnen bij de pakken neerzitten of
we kunnen vastberaden zijn en ons een weg naar succes
banen” doen ‘zelfhulpboekerig’ aan. Laat ik daar
enigszins allergisch voor zijn. Net als voor de stijl
die bestaat uit een dialoog tussen de verteller Quintes
en zijn innerlijke bron, aangeduid als ‘de priester’.
Bij het gemiddelde zelfhulpboek wordt mijn allergie
vooral getriggerd door gemakzuchtige peptalk. En daarvan
is, laat dat duidelijk zijn, bij Ik mag er zijn! van
Simon Cohen geen sprake.
Persoonlijke ervaringen
Cohen gaat
diep op allerlei fronten, zodanig diep dat het mij nog
lastig valt om de gecompliceerde en rijke inhoud ervan
goed weer te geven. Dat lukt me nog het best door eigen
persoonlijke ervaringen eraan te koppelen. Namelijk mijn
levenslange zoektocht naar en worsteling met het
bespelen van de cello. Ook dat verhaal is, als je wilt,
onder te brengen in de categorie zelfhulp. Als ik in het
vervolg een aantal hoofdthema’s van het boek bespreek
zal ik die, waar mogelijk, proberen te verhelderen door
parallelle ervaringen van mezelf te beschrijven. Aan bod
komen de thema’s synchroniciteit, visualisering en de
Messiaanse tijd.
Synchroniciteit
Synchroniciteit
is, van het begin tot het einde van het boek, een
terugkerend thema. Cohen beschrijft het als volgt:
“Synchroniciteit is het concept dat suggereert dat er
een verborgen orde is in gebeurtenissen die op het
eerste gezicht geen directe oorzaak-gevolg relatie
lijken te hebben. Het draait om het idee dat bepaalde
gebeurtenissen op een dieper niveau met elkaar verbonden
zijn en een betekenisvolle richting kunnen aangeven”.
Deze samenloop van gebeurtenissen leidt tot het besef
dat verleden, heden en toekomst tegelijkertijd
plaatsvinden, namelijk in het nu. Van daaruit wordt het
mogelijk om in het nu te leven en te handelen.
Voor het bereiken van dat geconcentreerde nu-moment is
het belangrijk open te staan voor je eigen gevoel en
daarnaar te luisteren. “Dit zorgt ervoor dat wat bij
elkaar hoort, uiteindelijke samenkomt en dat je een
glimp opvangt van een vervullend en volmaakt leven. Dat
is waar synchroniciteit om draait.” Bijzonder is dat de
termen goed en slecht hun relevantie verliezen: “Wat de
ene persoon als slecht beschouwt, kan door een ander als
goed worden gezien, en dat komt naar voren in het
concept van synchroniciteit”.
Punt in de werkelijkheid
Het boek
maakt dus een koppeling tussen synchroniciteit en
verbinding. In eerste instantie wekte dat bij mij enige
weerstand: zo gemakkelijk over verbinding spreken, waar
haal je dat vandaan? Maar in tweede instantie dacht ik:
ja dat klopt wel, het aanwijzen van een punt in de
werkelijkheid waar alles samenkomt. Raar genoeg (vind ik
zelf) heb ik bij het cello spelen zo’n punt gevonden:
het uiteinde van mijn rechterpink, dus van de hand die
de stok vasthoudt. Als ik me daarop concentreer, komt er
op een vanzelfsprekende manier van alles bij elkaar
waarover ik voorheen op afzonderlijke manieren moest
nadenken: de kanteling van de stok, ontspanning van mijn
rechterschouder, de accenten in de muziek. Dat krijg je
(of althans: ik) met afzonderlijke denkacties nooit bij
elkaar, dat is frustrerend. Het was dus een verrassing
dat coördinatie van links en rechts, ritme, verbinding
van voorafgaande noten, huidige noten en nog komende
noten door concentratie op één punt geholpen worden.
En denk eraan dat verbinding tot in
jouw tenen doorwerkt
Met behulp
van deze parallel begrijp ik wat Cohen zegt over het
‘nu’ als zo’n punt. En via de ‘pink-ervaring’ kan ik
instemmen met de woorden van de priester: “Blijf in het
nu, Quintes. Het antwoord voor jouw volgende stap is
vanzelf helder. En denk eraan dat verbinding tot in jouw
tenen doorwerkt. Mensen zijn doorgaans alleen bekend met
een soort buikgevoel en daar ontbreekt dan vaak de
verstrekkende verbinding waar wij het over hebben”.
Quintes kiest voor een diepere verbinding met zichzelf.
Dat is een helende ervaring, die terugkomt in de titel
van het boek. De priester zegt verder dat je de
concentratie op het verbindende punt makkelijk kunt
verliezen. Maar dat is niet erg, je hebt altijd de keuze
om daar weer naartoe terug te gaan. “Geef jezelf de
ruimte om terug te vallen, volg een patroon: ga op vaste
momenten van de dag bij jezelf na of je verbinding hebt
met je gevoel”.
Visualisatie
Een tweede
belangrijk thema in het boek is visualisatie. De
priester zegt daarover: “Bij visualisatie creëer je het
beeld van jouw doel. Dit beeld hoeft niet kristalhelder
te zijn”. Door visualiseren veroorzaken we veranderingen
om ons heen. Belangrijk is dat visualisatie geen kwestie
is van willen. Het innemen van een standpunt, het maken
van een keuze, en dat laat zich het beste uitdrukken
door uit te spreken waar je voor kiest. De priester
geeft als voorbeeld het plan van Quintes om een
beleggingsblad zonder advertenties uit te geven, vanuit
de gedachte dat het niet integer is om
beleggingsadviezen te geven over partijen waarvan je
afhankelijk bent van advertentie-inkomsten. Quintes
moest destijds van de priester uitspreken: “Ik kies voor
beleggingsblad vrij van advertenties”.
Krampachtig
Aanvankelijk
was ook dit thema behoorlijk vreemd voor me. Totdat ik
er iets van herkende uit de muziek: werkt willen in de
muziek niet vaak averechts? Maakt dat mijn spel niet
vaak krampachtig? Het helpt mij wel om me voorafgaand
aan het spelen van een stuk de muziek voor te stellen,
noem dat maar visualisatie. De priester: “Als we onze
keuzes via visualisatie versterken, brengt dat
veranderingen teweeg waardoor de toekomst zich gaat
aanpassen”. Uit die laatste uitspraak blijkt dat
visualisatie een rol speelt bij de samenballing van
tijden, in dit geval het heden en de toekomst. De
priester breidt dat ook uit naar het verleden, via het
idee van voorbestemming die een rol speelt bij de keuzes
die we maken.
Synchronisatie (het samenbrengen van de tijden) en
visualisatie hebben dus veel met elkaar te maken. “Toen
wist je al dat het proces verloopt via synchroniciteit,
visualisatie en keuzes maken – keuzes in het belang van
iedereen”. De laatste toevoeging toont dat de keuzes ook
altijd met eerlijkheid en transparantie te maken hebben.
Visioen en eenzaamheid
Een
belangrijke rol speelt in het boek de regelmatige
verwijzing naar een drie jaar durend visioen van Quintes
in de jaren tachtig. Tijdens dat visioen beleefde hij
synchroniciteit – ware verbinding – in de puurste vorm.
In die periode had hij het gevoel “van in de stroom te
zijn, in de flow, waar alles op natuurlijke wijze lijkt
te gebeuren”. Het visioen schept ook een probleem: “Het
is moeilijk voor mij om dat aan andere mensen over te
brengen”. De paradox doet zich voor dat de beleving van
opperste verbinding tegelijkertijd bijna
niet-communiceerbaar is naar andere mensen. “Het blijkt
bijna onmogelijk anderen uit te leggen wat hij heeft
gezien, gehoord en ervaren”.
Dat creëert een situatie van grote eenzaamheid. Gelukkig
heeft Quintes tijdens zijn reis een diepe spirituele
verbinding ontwikkeld met zijn innerlijke bron, de
priester, “die de complexe kennis kan vertalen naar
begrijpelijke taal”. Dat moet ook gebeuren volgens de
priester, want “de verantwoordelijkheid voor het vinden
van die taal ligt bij degene die dieper gaat. Die moet
terugkeren naar de ander. Als de verbinding verbroken
wordt, gaat ieder zijn eigen weg”.
Het draait om liefde, om verbinding
met de medemens
Het visioen
verschaft Quintes een aantal idealen waaraan hij wil
werken. Het prominentst daarvan zijn het ideaal van
transparant, eerlijk zakendoen (hoewel dat ook vóór zijn
visioen als een expliciet streven was) en het bij elkaar
brengen van verschillende religies. Zeker dat laatste
doel betekent een uitbreiding van de beleefde flow: niet
alleen wil Quintes zélf zoveel mogelijk in het nu leven,
hij heeft gekozen, in de woorden van de priester, voor
verlangen naar “de tijd dat iedereen in het nu is. Jouw
persoonlijk verlangen naar de Messiaanse tijd!”
Dat laatste is niks te veel gezegd, als we de
uitdrukking Messiaanse tijd opvatten als een tijd waarin
niet alleen iedereen in het nu is, maar ook verbonden is
met elkaar via een eeuwigdurende universele kracht.
Priester: “Verhalen in heilige boeken zijn verschillend,
maar daaronder ligt dezelfde boodschap: het draait om
liefde, om verbinding met de medemens”. Het eerste
ideaal is vervlochten met Quintes’ drukke werk als
financieel vermogensadviseur, maar de priester herinnert
hem regelmatig aan zijn voornemen om het bij elkaar
brengen van religies.
Dialoog en tragische wending
Quintes
wordt actief in allerlei initiatieven voor dialoog
tussen religies in zijn stad. Heel vaak blijkt dit werk
neer te komen op het subtiel respecteren van
gevoeligheden in het interreligieuze gesprek, net zo
goed als in het gesprek tussen dogmatici en vrijdenkers
binnen zijn eigen Joodse religie. Voor dat laatste
grijpt hij mede terug op interpretaties van Hebreeuwse
teksten die zijn verloren gegaan in de vertalingen van
Tenach. Dit alles gaat hem goed af, en opnieuw blijken
hier zijn beleving van synchroniciteit en de beoefening
van visualisering cruciale instrumenten te zijn. Zozeer
dat hij zijn ideaal van het samenbrengen van religies
kan omschrijven als inspanningen “om het geheel heel te
maken”.
Polarisatie schiet naar climax
Afgezet tegen wat er in
zijn stad mede door Quintes’ inbreng aan dialoog tot
stand was gekomen, neemt het boek tegen het einde een
tragische wending. Na vijftien jaar hoopvolle
ontwikkelingen neemt de animo voor interreligieuze
dialoog vrij plotseling af en storten de opgebouwde
overlegstructuren in elkaar. Daarbovenop komen de pogrom
van 7 oktober 2023 van Hamas, de vernietigende reacties
van Israël daarop en de polarisering van religieuze
groeperingen wereldwijd en in de stad.
Het verdriet hierover komt voor Quintes tot een
ontlading als hij bij een recent sjoelbezoek opgeroepen
wordt voor de Torah en de beracha uitspreekt: “Tijdens
de zegenspreuk visualiseerde ik vrede die gelovigen de
Messiaanse tijd noemen. Toen zag ik de ellenden die zich
van climax naar climax ontvouwt waar wijzelf de hand in
hebben. Tot het moment dat het zo erg is dat wij het
niet meer verdragen en door het overlevingsmechanisme in
het nu, het ‘moment van zijn’, schieten”.
Messiashulpboek
Toch
eindigt het boek niet tragisch. Want, zegt Quintes, de
feitelijke situatie in zijn stad en in de wereld mag dan
dramatisch zijn, de tijd zal leren hoe we met ons allen
worden gedwongen om steeds meer in het nu te leven. Zelf
heeft hij in ieder geval de kracht leren kennen van
leven in het nu en visualisering. Met behulp daarvan zal
de Messiaanse tijd ooit werkelijkheid worden, aldus dit
Messiaanse zelfhulpboek ofwel: Messiashulpboek.
|